söndag 14 mars 2010

Påskkärringen som inte hittade till Blåkulla




































































Att fixa till en saga från en påskidé borde inte vara så knivigt. Jag hade en ide om en flanosaga om påskkärringar, då jag bara hittat ägg, harar, kycklingar, hönor och tuppar och sånt där. Påskkärringar är förmodligen någon ganska typisk svensk tradition för jag har inte hittat det någon annanstans. Nåväl till påsken brukar våra barn klä ut sig till påskkärringar och påskgubbar så det vore kul att ge barnen en flano om detta. Jag kan inte säja att jag är någon driven författare därtill klagade min svenska B lärare alldeles för mycket så jag tog barnen till hjälp. På samlingen i torsdags lät jag barnen hjälpa mig att författa en saga om påskkärringen som inte kunde hitta till Blåkulla.Jag gav dem ledord. Ska det handla om en påskkärring? Ja Vad ska hon göra? Hon ska åka till Blåkulla. Ungefär sådär höll vi på. Efter 15 minuter var sagan klar. Den är jättebra. Tänk, jag arbetar med barn i åldern 2 – 4 år. Jag blev mäkta imponerad. Sen fick jag återigen ta sonen till hjälp för att fixa till bilder. Det känns ok, det kan fungera inte bara på min avdelning.
En rolig sång hittade jag också på lektion.se. Sök på En påskkärring är jag så hittar du rätt. Det är en musikfil så melodin är lätt att lära sig.
Lektion.se är en adress för alla pedagoger, fungerar både som inspiration men även att tipsa om idéer för att inspirera.
Där kan man hitta mycket roligt. Man måste anmäla sig med ett användarnamn och en mailadress sedan kan man gratis dra nytta av alla lektioner som finns.
Här kommer barnens saga:

Påskkärringen som inte hittade till Blåkulla

Det var snart Påsk, och den lilla Påskkärringen ( 1) gjorde sig klar för att rida till blåkulla. Först hämtade hon sin kvast. (2) Det var viktigt att kvasten var ren och fin, så hon torkade den noga med sin magiska uggle trasa. (3) Hon ropade på sin svarta katt Kisse-Miss (4) som hon borstade så han glänste (5) fast han inte tyckte om det. Till sist skulle hon bara koka lite kaffe och hälla i sin kittel så hon inte skulle bli törstig under resan. (6)
Den lilla häxan satte sig på kvasten och gned på den tre gånger längst fram och fyra gånger längst bak med trasan. Kisse-Miss hoppade upp och kitteln hängde hon längst fram så bar det av.
När kon ridit länge kände hon att hon var törstig så hon saktade in och landade i en skog. Hon skulle precis dricka lite kaffe när ett gammalt fult och elakt troll (7) kom skumpande fram med en korg ägg i handen. Vad gör du i min skog? Frågade trollet. Påskkärringen blev lite ledsen för det lät nästan på trollet som att hon inte fick vara där. Jag skulle bara dricka lite kaffe från min kittel svarade hon. Vill du smaka? Nej! Fy och usch, vi troll dricker bara trollkaffe. Ge dig iväg till andra sidan skogen med ditt kaffe där finns de du kan fika med. Sagt och gjort påskkärringen hoppade upp på kvasten tillsammans med kissemiss och kitteln så bar det av till andra sidan skogen. När hon landade med kvasten kom en liten hare skuttande (8). Vill du smaka på mina goda ägg, frågade haren. Det ville gärna den lilla påskkärringen.
Påskkärringen och haren satt länge i skogen. Nu måste jag flyga iväg om jag ska hinna till Blåkulla i kväll sa kärringen och satte sig på kvasten. Men hon visste inte åt vilket håll hon skulle flyga. Haren hade skuttat iväg så honom kunde hon inte fråga. Vad skulle hon ta sig till. På vägen intill kom en liten höna (9) med sina kycklingar gående.
Vet ni vägen till Blåkulla frågade den lilla påskkärringen.
Ka Ka Ka Ka Ka sa hönan och alla kycklingarna pep så oroligt bakom henne. De hade inte sett någon påskkärring förut så de blev ganska rädda. När de förstod att hon inte var farlig slutade de pipa.
Vi vet inte vart Blåkulla ligger sa hönan.
Vem ska jag då fråga, undrade den lilla påskkärringen.
Du kan fråga vår kloka tupp för han vet allting. (10)
Tuppen gol när kärringen frågade efter vägen. Kuckeliku, klockan är sju ser du inte alla påskkärringar som kommer flygande över ängen. Dem kan du ta sällskap med. Då såg påskkärringen den långa raden kvastar som styrde mot Blåkulla. Så bra nu fick hon sällskap på vägen så hon inte behövde rida vilse. Och av tuppen fick hon en stor korg påskägg som alla kunde kalasa på. (12)


Bilderna är en brokig samling clip-art och färgläggningsbilder.

Sången med ackord kommer här

C A7 Dm G7
En påskkäring är jag med kvast och sjalett
C
och kaffe jag har i min kanna.
A7 Dm G7
Till Blåkulla far jag, dit flyger jag lätt
C
och där brukar gummorna stanna.
F C Am
När månen lyser klar, min katt och jag vi far.
G7 C C7
Sen samlas alla gummor till fest i några dár.
F Dm7 C A7
I brasans varma sken, vi svänger våra ben,
Dm7 G7 C
så glada och vilda och granna!


Birgitta Bäckström Lektion.se

Trots att snön fortfarande ligger så känns det i luften att det börjar bli vår.
Åh vad jag längtar!
Ha det gott!

2 kommentarer:

  1. Hej fröken, jag heter Rolf och undrar om jag får kopiera, och använda den bild på påskkärring som finns direkt under ugglan, här på din blogg?
    Jag tänker använda den i min blogg i så fall.
    Mvh
    Rolf
    http://nasetvandrarna.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen, tacksam om du vill svara till:
      nasetvandrarna@hotmail.se

      Radera