fredag 2 juli 2010

Vem sänkte båten








Kizclub är en engelsk sida som är en riktig favorit.
Jag har länkat hit många gånger då de varje månad lägger ut flanos, bokstäver (engelskt alfabet) bilder, barnkammarrim mm, mm.
Förra månaden kom en av mina favoriter. Vem sänkte båten det är en saga som jag och barnen lånat massor av gånger på bibblan. Och vi är lika förvånade varje gång hur den lilla musen kan orsaka att båten sänks.
Kizclub visar alltid sina bilder i både färg och svartvitt.
Min hemmadator är inte den nyaste så här visas bara bilderna i svartvitt men de går alltså att få i färg också.
Så håll tillgodo!
Här kommer storyn

Vem sänkte båten

För länge sedan bodde en ko, en åsna, ett får, en gris och en mus på en bondgård nära havet. En solig och varm dag bestämde de sig för att åka ut med den lilla båten och ro i viken.
Men vem var det som sänkte båten?

Var det kossan som nästan trillade i när hon äntrade båten och som förde sådant oväsen.
Nej, inte var det kossan som ställde som förde sådant oväsen
Som sänkte båten.
Men vem var det som sänkte båten?

Var det åsnan som nästan fick båten ur balans och som skrek jag sätter mig i fören innan vi ställer med en olycka.
Nej Inte var det åsnan som satte sig i fören för att båten skulle komma i balans som sänkte båten.
Men vem var det som sänkte båten?

Var det grisen, den tjocka och feta som klev i från sidan
och som ställde till sån oreda att de nästa tappade paraplyet i vattnet
Nej inte var det grisen den tjocka och feta som ställde till oreda
Som sänkte båten
Men vem var det som sänkte båten?

Var det fåret som precis kunde sätta sig för att få
Plats med sin stickning
Nej inte var det fåret som satt med sina stickor
Som sänkte båten
Men vem var det som sänkte båten

Eller var det den lilla musen hon var sist att hoppa i båten
Och som vägde minst av dem alla
Kunde det verkligen vara hon som vägde minst
Ja nu vet du vem det var som sänkte båten

Bilderna de kommer HÄR

Som sagt min dator är inte alldeles ny så dessa är i svart/vitt
Sagan är däremot kanonmysig
Ha en härlig sommar med sol och bad , hängmattor och svampplockning
fikastunder på stan och laddade batterier inför hösten.
Det kanhända jag gör något inlägg men nu ska jag semestra och samla inspiration.

4 kommentarer:

  1. Denna saga gillar "mina" barn också =) Ska helt klart skriva ut den och färglägga. Kul att ha nått nytt när man kommer tillbaka efter semestern i höst.
    Jakaranda

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag har ett litet pris till dig!
    Besök gärna min blogg:
    http://forskoleburken.blogspot.com/2010/07/jag-fick-pris.html
    Maria

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag har ett litet pris till dig! Besök gärna min blogg:
    http://mittpysslande.blogspot.com/2010/07/jag-har-fatt-pris.html
    /Mvh Jill

    SvaraRadera
  4. Hej! Även jag har pris till dig. Så är det när man har en bra blogg. Gå in på min blogg och hämta där.

    Hoppas du har en skön och härlig sommar.

    Kram.
    //Maria.

    SvaraRadera