lördag 28 augusti 2010

Ten in bed













YouTube hittade jag den mest rara sång/ramsa utförd av 10 barn och deras pedagog. Jag vet inte om den finns översatt till svenska men jag tog mig friheten att göra en enkel översättning. På Sparklebox hittade jag
fina bilder för utskrift och dessa använde jag för att göra en flano. Denna veckas flano blir alltså: Tio i sängen.
Flano förresten, jag har följt med i diskussionerna flano - magnetsaga och jag har börjat göra om våra sagor till magnetsagor. På Claes Olsson hittade jag magnettejp som är perfekt för detta ändamål. Jag håller fortfarande på och prövar mig fram hur mycket magnettejp som behövs och när jag kommit fram till ett bra resultat ska jag berätta om det i bloggen. Vår rektor köpte in en blädderblocks/magnettavla och den fick flytta in till vår avdelning så jag och barnen provar på för fullt.
Jag satte ganska mycket magnettejp (10 cm) på sängen och ca 1-2 cm tejp på nallarna
när jag sen placerade nallarna på sina kuddar höll det fast genom laminering, säng och tavla. Gör man Ten in bed med flanokartong kan man limma filt över kuddarna och sätta flano bakom nallarnas huvuden. Det borde fungera rätt bra det också.
Nu till veckans flano

Tio i sängen

De var tio i sängen och minstingen sa

Ulle Rulle, Ulle Rulle

Så de rullade runt

och en föll ur

Då var det nio i sängen .....

Det var en i sängen och minstingen sa

Nu är jag trött, nu är jag trött

Gäsp ....

Schhh nu sover han.

Jag tror att den funkar både som sång och som flano. Rörelserna till sången ser ni på youTube klippet.

Nästa vecka ska jag dela med mig av några varianter till ten in bed.
Ha en bra vecka önskar Fröken Flano

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar