söndag 10 april 2011

Fem små båtar

















Äntligen har vi vår, trots att vi nästan blåst bort emellanåt. Igår när jag tog en sväng på stan hade alla
kaféer dukat upp utomhus. Vad vi har längtat!
Det var ett tag sedan jag gjorde ett inlägg i bloggen, men jag har inte glömt Fröken Flano.
Jag har gått på tovningskurs. Vilken estetisk läroprocess, vilket material. Det är så spännande.
Jag kan inte säja att jag tycker det är lätt men som det mesta kräver det övning och tålamod.
Handledsvärmare, broscher,  påskägg var inte så klurigt men det där med sagofigurer det jobbar jag på med. Förhoppningsvis ska jag få ihop Bockarna Bruse så småningom. Just nu liknar stora Bocken mest en vinthund.
Givetvis började jag tova med barnen så  de har gjort påskägg. De blev bara så fina. Alla på Förskolan blev lika förtjusta som jag i korgen med ull. Så vackra färger, så mjukt, och ulligt.
Och så härligt att plaska med vattnet. Roligast var det nog att doppa.
Så till dagens Flano: Återigen en räkneramsa som jag är så förtjust i, den här gången handlar det om båtar.

Fem små båtar

Fem små båtar
segla på en sjö
En kunde inte styra
Så var de bara fyra

Fyra små båtar
segla på en sjö
En körde på sne
så var de bara tre

Tre små båtar
segla på en sjö
En fick syn på fiskar små
så var de bara två

Två små båtar
segla på en sjö
En körde på en sten
så var det bara en

En liten båt
segla på en sjö
Men när den segla hem
så var de åter fem

Ramsan är traditionell och bilderna har jag hämtat från Arthurs clip art.
Ha nu en härlig vårvecka med massa utelek och påskförberedelser.
Önskar fröken Flano

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar