söndag 8 maj 2011

Ramsor om bin











Nu var det ett tag sedan något hände på bloggen. Jag har inte glömt bort alla flanos men slutspurten börjar närma sig på min Reggio kurs, tänk att ett år kan gå så fort. Jag håller på och sammanställer ett examensarbete om vårt språkprojekt och det tar tid. Men; Det är klart att det ska komma en flano så här mitt i den underbara våren. En rar liten ramsa om bin har jag sett och sparat någonstans men jag vet ej var. Sedan knåpade jag ihop en egen räkneramsa också. Bilderna är hämtade på en clipartsida och DLTK

Fem Glada honungs bin
Här är kupan, binas bo
Var har bina gömt sig tro
Snart så kommer alla hem
Då ska ni få se på dem
1 2 3 4 5

Fem glada honungs bin på väg till kupan var
Den första sa jag är så trött jag tror jag stannar kvar

Fyra glada honungs bin mot plommonträdet surrar
Den andra sa här är jag kvar och åt all nektar hurrar

Tre glada honungsbin vill alla blommors nektar samla
Den tredje han blir kvar, han i en blomma ramla

Två glada honungsbin från blomma till blomma far
Den fjärde hittar nektar söt så han stannar där han var

Ett litet honungs bi till kupan flyger hem
Där hittar han sina vänner så är de åter fem

Fem glada honungs bin de surrar runt i snåren
letar blommor med nektar i och gläds åt sköna våren

Nu önskar jag alla en härlig vecka, och glöm inte att ta tillvara alla ljuvliga stunder. Nu kan vi äntligen vara ute efter mellanmålet bara med springskor eller sandaler.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar