söndag 16 maj 2010

Molly mus






















Tillägg: Jag blev osäker när jag läste om copyright på Maises fun sida så jag har valt att ta bort bilderna. Jag vill inte göra något som inte är ok.
Det jag med gott samvete kan göra är att tala om hur ni ska göra för att göra flanos av de fyra böcker som ligger där.
Det är bara att gå in HÄR
Öppna den bok ni vill och högerklicka på bild efter bild och spara ner i ett word
dokument. För att lättare jobba med bilder i word kan man göra följande:
Högerklicka på bilden välj: formatera bild
Välj: tätt och centrera
Välj: storlek. Nu kan man ändra till en bra storlek
Sedan är det bara att fortsätta tills man har alla bilder man vill ha.
Det är lätt att spara och skriva ut dokumentet.
Hoppas inte jag har försvårat flano skapandet för er.
Jag ska tänka till ordentligt nästa gång.
Imorgon ska jag använda mig av free printables (Gratis bilder för utskrift).
Ha en härlig kväll önskar Fröken Flano

Veckorna går så fort och snart börjar överinskolningar och semestrar. Det är inte utan att man får en klump i magen av allt som ska hinnas med. Förhoppningsvis finns lite tid att tillverka någon Flanosaga att glädja barnen med. Den här veckan tänkte jag på Förskolans yngsta aktörer när jag letade runt på nätet efter något passande.
Jag blev jätteglad när jag hittade Molly mus böcker som inte var skrivskyddade här. Jag sparade ner den jag tyckte verkade roligast. Molly Mus är en populär figur bland våra minsta. Fint tecknad i klara färger och med ett innehåll som är både spännande och lärorikt. Efter lite pysslande i paint tror jag att det kan funka som flano. Jag har gjort en enkel översättning av texten som känns ok. Så denna veckas flano är

Molly mus morgon på bondgården

Molly vaknar tidigt. Det finns mycket att göra på en bondgård

Kom alla mina kycklingar så ska ni få frukost

Sedan matar Molly grisarna. De är hungriga

Fåren har massor av grönt saftigt gräs att äta

Muu! Det är dags att mjölka kon.

Pssst, Psst, Molly fyller spannen med mjölk.

Nu är det dags för frukost. Molly häller flingor och mjölk i en skål.

Den lilla svarta katten vill också ha mjölk.

Bra jobbat Molly. Ha en bra dag.


Detsamma säger jag . Ha en bra flanovecka och njut av att kunna vara ute efter mellanmålet. Det är mitt absolut säkraste vår och försommartecken.
Hälsar Fröken Flano

1 kommentar:

  1. Hej!
    Datorer är underbara när de fungerar. Sitter med en kraschad dator,på den fanns sagan om häxan. Kan du tänkte dig skicka den igen?
    Hälsningar Ahnna

    ahnna@ueab.net

    SvaraRadera