lördag 9 oktober 2010

Höst för våra smådjur




 Nu märker vi av hösten på riktigt. I skogarna växer trattisarna i miljontals och vinteräpplena väntar på första frosten, åtminstone här i Göteborgstrakten. På Förskolan är det stövlar och galon som gäller för visst är det härligt att trampa i alla vattenpölar. Luften är så där härligt klar, krispig och syremättad som den bara kan vara på hösten. Färgprakten ska vi inte tala om, grönt, rött, gult, brunt i alla nyanser, blanka, vackra kastanjer finns över hela gården som en extra bonus. Visst är det en härlig tid.
En av sommarens allra vackraste dagar satt jag på stranden och skrev en höst/vinter ramsa om våra smådjur. De som om vi har tur kan se från fönstret på våra förskolor. Igelkottar, kaniner, harar, och små möss.
Det börjar bli dags för dem att gå i vinteride om de inte redan gjort det. Det handlar den här ramsan om.
Bilderna har jag hämtat här och ramsan är min egen.

Våra små djur

När höstens stormar viner utanför ditt hus
Knackar det på din källardörr, det är en liten mus
Hon vill så gärna flytta in för kylan är så svår
En stövel passar bra till bo tills det igen blir vår

Högt uppe i kastanjens stam en ekorre har sitt bo
Där bor han med fru och barn i all tänkbar lugn och ro
När vindarna är hårda och blåsten far i trädet opp
Små ekorrbarnen leker och gungar i dess topp

Men ugglan i trädet närmast hon skakar på sin näbb
Tokiga små ekorrbarn som ej för stormens kraft är rädd
Men ugglan hon är klok som få och gläds åt ungars bus
För snart så kommer vintern då kan de ej gå utomhus

I trädgårdens stora lövhög bor farbror igelkott
Där nere under bladen han har sitt eget slott
När vinterns vindar viner han sover i sin säng
Av blad och vissna blommor från sommarens blomsteräng

I djupa skogens grönska ett grävlinggryt jag ser
Familjen grävling samlar mossa för att vinterbona mer
Sen går de in i boet för att sova riktigt gott
Och drömma om sommaren och björkars späda skott

Men Fru räv hon vill ej sova när vinterns vindar yr
Hon smyger fram på skaren så alla smådjur flyr
Att hitta nåt att äta är inte särskilt lätt
Men rävar gillar rönnbär det gör att hon blir mätt.

Under trädets alla grenar en kaninfamilj hittat hem
Att samsas måste alla mor och far och ungar fem
De ligger där och sover när snön den faller ner
Och längtar efter maskrosbladen de på ängen ser



Jag måste än en gång tacka för alla kommentarer jag får. Det är jätteroligt att kunna inspirera och bli inspirerad tillbaka. Jag använder de flesta av era förslag, och blir så glad över hur kreativiteten flödar.
Allt för att ha roligt tillsammans med barnen och låta lärande få så många uttryck som möjligt.
Nu önskar jag er en härlig höstvecka. Nästa vecka tror jag det börjar bli dags att tänka på Halloween.
Från Fröken Flano


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar