lördag 20 november 2010

Fem snögubbar







Nu har vi vinter här i Göteborg. Snön har vräkt ner hela natten och massor av barn kommer att ha kul i snön idag. Det kommer förmodligen bli en och annan snögubbe i trädgårdar och lekparker.
Jag sitter här inne vid brasan och funderar på lite ramsor.
Så idag kommer flanon att handla om snögubbar.
Jag har gjort halsdukarna i olika färger om man vill träna grundfärger.
Ramsor har jag hittat på Ingelas lekstuga bilderna kommer från A Childs place

Snögubbens näsa
Jag byggde mig en snögubbe
som stod uppå vår gård
Till näsa blev en morot,
som var orange och hård
Då kom en kanin
som blev så väldigt glad
för vet ni vad som hände
Kan ni gissa vad
Den åt upp gubbens näsa
som försvann på en sekund
Jag ger honom en ny
på en liten stund.


Fem små snögubbar
Fem små snögubbar stod på en gård så vit
Men så en dag hittade solen dit.
Den första snögubben sa
Jag känner mig sjuk
Den andra sa
Jag börjar bli mjuk
Den tredje sa
Åh nej vi smälter ner
Den fjärde sa
snart syns vi inte mer
Den femte sa
Nu far vi till snögubbehimlen hem
och så var de borta alla fem

Ha en härlig dag i snön och skotta inte bara iväg den,
utan bygg en och annan snögubbe också.
hälsar Fröken Flano

1 kommentar:

  1. Hej Bra ide med halsdukar!! Jag kan göra Petter och hans fyra getter men jag vet inte när jag blir klar jag hojtar till dig då ;o)

    SvaraRadera