lördag 6 november 2010

Halloweendikt














För oss i Sverige firas det allhelgona idag. Veckan som har varit har ju varit full av godis eller bus.
Det kan upplevas lite förvirrrande när det firas olika dagar i olika delar av världen.
Så egentligen är väl Halloween över för det här året men på activity villages hittade jag  ett spel med så kul bilder att det inspirerade till en dikt. Dikt och bilder är mer tänkt för de lite större barnen, kanske förskoleklass eller 4-5 årsgrupper. Vill man inte använda den nu kan man ju spara den till nästa Halloween. Idag ska jag åka till kyrkogården i skymningen och titta på alla ljus, jag ska åka och tända några också för föräldrar och vänner som bara är med oss i minnet . Det här är en sån otroligt vacker högtid.

Halloweendikt

Nu är det mörkt och kallt, vintern är snart här.
Ett spökhus ligger ensamt på vägen där jag är.
En pumpa står vid trappan den syns i månens glans.
Det känns riktigt kusligt och jag vill vara någon annanstans.
En katt den smyger fram och jag undrar där jag står,
Vad ska den katten göra när det är mörkt i alla snår.
En häxa kommer flygande hennes kvast den är så lång.
Fladdermusen flyger fram han låter som en sång.
Trädens alla stammar liknar långa svarta ben,
och spindlar klättrar hit och dit fast timmen är så sen.
Skelettets ben det rasslar invid en gammal mur,
kanske ett gammalt spöke tar med det på en tur.
Där ligger Draculas svarta kista där locket står på glänt,
och Dracula han spanar efter något som har hänt.
Han går så tyst och sakta runt sitt mörka hus.
När han kommer fram ur skuggorna så frågar jag
GODIS ELLER BUS.

Ha nu en härlig sen höst vecka och tänd många ljus och njut av.
Snart ska vi börja förbereda för advent.
önskar Fröken Flano

1 kommentar:

  1. Så härlig saga, tack för du delar med dig :)

    SvaraRadera