fredag 16 april 2010

Gruffalofunderingar och Monster









































För några veckor sedan fick jag en förfrågan om texten till Gruffalon.
Jag mailade till Rabén&Sjögren, Lennart Hellsings bokförlag men har ännu inte fått något svar. Efter en del funderande tror jag att jag kan berätta historien som en saga.
Den sagan kan jag lägga ut på bloggen och vill man ha den riktiga texten får man låna boken på biblioteket. I nästa inlägg lovar jag att berätta sagan om Gruffalon och Gruffalobabyn. Då ska jag även bjuda på mer Julia Donaldson.
Denna gång kommer flanon handla om monster. Treåringarna i min barngrupp älskar alla
läskiga monster böcker vi kan hitta. Detta har inspirerat till en monster ramsa.
Bilderna hittade jag HÄR
Ramsan kommer här:

Ett monster i garderoben bor
Han sitter och tuggar på mina skor
Jag hör hur han glufsar och håller på
Med mina nya springskor som jag fick igår.

Ett annat monster i skafferiet är
Han äter skorpor och sånt som finns där
Jag tror han äter allt vad vi har
Tänk om jag öppnar dörren så finns ingenting kvar.

I källaren har ett monster flyttat in
Han bor under alla lådor och skrin
Saker som mamma har sparat på
Han spanar och vaktar, dit vågar ingen gå

Det värsta av allt är på våran vind
Där sitter ett monster så rund och så trind
Han har knaprat i sig mammas bok
Han kan inte vara riktigt klok

I vårat garage där bilen står
Hittade jag ett monster igår
Han hade glufsat i sig våra däck
Sen låg han och pruttade på en gammal säck

Jag tror att jag bor i ett monster hus
Eller är det familjen som gör bus
Själv gillar jag kakor och bullar och sånt där
Mamma säjer att jag ett kakmonster är

Ha en härlig vårhelg med lite monster mys.

3 kommentarer:

  1. Vilken härlig ramsa och härliga bilder.
    Den ska jag göra ordning till mina barn på förskolan. Sätter in denna på min blogg också och länkar hit så klart.

    Ha en trevlig härlig monsterhelg du också.

    Kram.
    //Maria.

    SvaraRadera
  2. UNDERBAR!!!!!!!!!!! Riktigt monstrig

    SvaraRadera
  3. Tack för en kul ramsa. Vi håller just nu på med böckerna om stora och lilla monster & jag var på jakt efter några monsterramsor. Denna kom väl till pass.
    Maj-Lis på Myltan i Latikberg

    SvaraRadera