lördag 10 april 2010

Regnbågsfisken




























Havet med alla dess innevånare har alltid fascinerat och lockat både barn och vuxna.
Därför blev jag glad när jag stötte på historien om Regnbågsfisken. Jag har hittat den på många olika sidor på nätet. Det finns både flano bilder, fiskaktiviteter och en mängd färgläggningsbilder. De mest underbara bilder hittade jag på TES den engelska pedagog sidan jag så gärna använder mig av.
Boken finns att låna på biblioteket och är skriven av Marcus Pfister. Jag har gjort en enkel översättning som kan passa till en flanosaga. På Sparklebox hittade jag andra fina bilder för utskrift. På DLTK hittade jag lite olika aktiviteter och pyssel. En hel mängd underbara Regnbågsfisk färgläggningsbilder hittade jag här
Så varsågoda! Den här veckan bjuds det på Regnbågsfisken. Jag kan tänka mig att använda mig av stora paljetter när Regnbågsfisken väl börjar dela med sig av sina fjäll. Om man nu behöver synliggöra det tydligare. Gå in på You Tube och sök på Rainbowfish så får ni höra den i en mängd olika flano versioner.
Här kommer berättelsen:

Regnbågsfisken
Djupt nere i det stora blå havet levde en fisk som var så vacker. Han hade fjäll i all världens olika färger. Ja det var den vackraste fisken i hela oceanen. De andra fiskarna kallade honom för regnbågsfisken.
De ville gärna leka med honom men regnbågsfisken var så stolt och han tyckte att han var för fin för att leka med någon. Han simmade bara förbi de andra fiskarna och hans fjäll glänste och skimrade i det blå vattnet.
En dag kom en liten blå fisk simmande fram till honom och frågade
- ÅH, Du har så vackra fjäll kan inte jag få ett av dig, du har ju så många?
- Va, sa Regnbågsfisken skulle jag dela med mig till dig, nej aldrig att jag ger bort ett av mina vackra fjäll.
Den lilla blå fisken simmade bort till sina kompisar och han var jätteledsen. Han hade ju bara frågat för att han tyckte regnbågsfisken hade så fina fjäll.
Efter det var det ingen som frågade om regnbågsfisken ville leka med dem mer.
Regnbågsfisken blev mer och mer ensam. Han tyckte inte det var så roligt att vara ensam. Ingen ville simma bredvid honom och fråga om han ville leka med dem eller beundra hans vackra fjäll.
Till slut bestämde sig Regnbågsfisken för att göra något. Han ville inte vara så här ensam mer. Han skulle fråga den kloka Bläckfisken långt ner i havets djup vad han skulle göra.
Så han simmade ner till den djupaste grottan där den stora bläckfisken bor.
Till slut kom han fram till bläckfiskens hem. Han undrade om han fick fråga någonting. Ja sa bläckfisken, jag tror jag vet vad du undrar över.
Om du vill att de andra fiskarna däruppe ska leka med dig och tycka om dig så måste du dela med dig.
Ska jag dela med mig, tänkte regnbågsfisken. Ja då får jag göra det.
När han simmade upp till de andra fiskarna gav han alla sina nya vänner varsitt fjäll från sitt vackra skinn. Det glittrade och blänkte i vattnet runt omkring honom. Nu visste de andra fiskarna att regnbågsfisken visst ville vara kompis med dem och de lekte och hade så roligt hela tiden.

Ha en härlig vårvecka..

3 kommentarer:

  1. kan maila mig dessa bilder också- Hälsningar ahnna
    ahnna@ueab.net

    SvaraRadera
  2. Hej.
    Skulle du vilja maila mig dessa fantastiska bilder till sagan om regnbågsfisken?
    frida.ahlstrom@skola.trelleborg.se

    SvaraRadera
  3. Hej, kan du mejla detta till mig med? :)
    Marika.jansson@ockero.se

    SvaraRadera