söndag 25 april 2010

Gruffalosaga












Som jag lovade, har jag skrivit ner sagan om Gruffalon. Här kommer den:

Gruffalon
Det var en gång en mus som var ute på promenad i storskogen. När han gått en stund mötte han en räv. Räven var listig och tänkte att den musen blir en bra frukost så han frågade musen.
- Vill du följa med till min jordkula och äta frukost?
- Det var vänligt av er att fråga Herr räv, men jag ska äta frukost med en Gruffalo. En Gruffalo vad är det för något? frågade räven.
Vet ni inte vad en Gruffalo är svarade musen. En Gruffalo är ett hiskeligt djur med hemska betar, vassa klor och massor av tänder i sin mun.
– Och var ska ni träffas då? Frågade räven. Vi ska träffas här och tänk det bästa Gruffalon vet är helstekt räv. Helstekt räv, tänkte räven det är bäst jag sticker hem. Här vågar ingen vara. Adjö, adjö lilla mus jag måste skynda mig hem det var något jag skulle göra.
Musen fortsatte sin promenad nöjd med att ha lurat räven…
När han gått en bit till kom en uggla flygande.
- God dag lilla mus sa hon, vill du följa med och dricka te i mitt ugglebo.
- Åh det var snällt av er att fråga sa musen men jag ska dricka te med en Gruffalo. En Gruffalo sa ugglan vad är det för en? Vet ni inte vad en Gruffalo är sa musen. Då ska jag berätta, det är ett hiskeligt djur med knotiga knän och knöliga tår och en giftgadd på näsan. Det bästa han vet är uggleglass. Var skulle ni ses då? Frågade ugglan. Vi skulle ses här vid den lilla bäcken svarade musen.
- Uggleglass sa ugglan jag tror jag måste skynda mig hem det var något jag skulle göra.
Musen fortsatte sin promenad nöjd med att ha lurat både räven och ugglan.
Efter en stund kom en orm ringlande hm jag kanske kan lura med mig den goda lilla musen hem, tänkte han.
– Vill du följa med på fest i mitt stockhus? Frågade han musen.
– Åh sa musen det var vänligt av er att fråga men jag ska på fest med en Gruffalo. En Gruffalo sa ormen vad är det?
– Vet ni inte vad en Gruffalo är, frågade musen. Det är ett hiskeligt djur med brinnande ögon och en svart tunga och massa vassa lila taggar på ryggen. Var ska ni ses? Undrade ormen Alldeles här svarade musen och tänk han älskar stuvade ormar.
Stuvade ormar tänkte ormen det är bäst jag sticker härifrån fortare än fort,
Adjö då lilla mus.
Musen fortsatte sin promenad nöjd med att ha lurat både räv, uggla och orm.
Men oj! Vad kom gående emot honom om inte en Gruffalo. Hjälp!!!
Jasså jag tycker om stuvade ormar men jag tycker mycket om mus mos.
Jag är inte god sa musen alla djur i skogen är rädda för mig. Följ efter mig så ska du få se. Gruffalon undrade ju så han följde efter musen för att se om djuren i skogen var så rädda för musen som han sa.
Det var han nog för först mötte de ormen och han hann inte ens hälsa förrän han rann iväg. Nästa de mötte var ugglan och hon flög iväg lika fort hon.
Oj den här musen är nog farlig tänkte Gruffalon. Han blev säker på det när de mötte räven, och räven skyndande iväg så fort han såg dem.
Jag måste nog gå hem sa Gruffalon och skyndade sig iväg för att inte komma tillbaka.
Musen log för sig själv, vilken tur tänkte han att det är jag som är klok.
Han satte sig på en sten och tog upp en nöt som han hittade.
Vilken god nöt, tänkte han.

Lennart Hellsing har gjort en fantastisk översättning på rim precis som det engelska orginalet. Låna den gärna på biblioteket den är så bra.
Tiden har inte varit med mig denna vecka så jag har inte hunnit fixa Julia Donaldson bilderna de kommer.
Istället kommer en flano om en liten mus........


Bilderna finns att hämta här
och texten översatte jag bara -


Lilla mus , lilla mus är du i ditt röda hus?
När man lyfter på det röda huset är inte musen där utan man får fortsätta tills man hittar musen..

Lilla mus lilla mus är du i ditt gula hus? osv...

Det här är en bra övning på alla färgerna, jag kan också tänka mig att låta någon av barnen gömma musen och de andra leta. På You Tube finns den att se som flano sök bara på Little mouse, little mouse
Ha en trevlig fortsättning på helgen önskar fröken Flano

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar